O fałszywych wspomnieniach po raz pierwszy zrobiło się głośno w latach 90 XX wieku. Liczne doniesienia mówiły o osobach, które poddane terapii odzyskiwały traumatyczne wspomnienia z dzieciństwa, dotyczące m.in. molestowania seksualnego, bycia świadkiem morderstwa lub ofiarą satanistycznych rytuałów. Tego typu wspomnienia budziły jednak wiele wątpliwości, ponieważ bardzo często wszczynane postępowania sądowe i śledztwa wykazywały, że oskarżenia są bezpodstawne, a opisywane sytuacje nigdy nie miały miejsca. Z tego powodu coraz częściej zaczęto zadawać pytania o możliwość zaszczepiania tzw. „fałszywych wspomnień”.
Czym są fałszywe wspomnienia?
Fałszywe wspomnienia definiujemy jako
włączenia do pamięci wydarzeń elementów, które w rzeczywistości nie miały miejsca.
Fałszywe wspomnienia należy rozróżnić ze zniekształceniami, a także błędami w
pamięci. W przypadku zniekształceń, należy pamiętać, że obejmują one szerszy
zakres zjawisk wytwórczych zachodzących w naszej pamięci i są konsekwencją określonej
konstrukcji systemu poznawczego. Z kolei błędy są wynikiem niespełnienia kryterium
poprawności śladu pamięciowego i mogą mieć charakter przypadkowy.
Niedźwiedzka podaje pięć
charakterystyk, które pozwalają odróżnić zniekształcenie od przypomnienia, wyobrażenia
lub spostrzeżenia. Należą do nich 1. Znaczące odbieganie od rzeczywistości 2. Systematyczny
charakter 3. Pojawienie się w sposób niezamierzony 4. Trudne lub niemożliwe
uniknięcie 5. Wyróżnianie się systemu poznawczego jednostki. McDermott i
Roediger dodają, że wspomnienie może być uznane za fałszywe jeśli: 1. Badany żywi
subiektywną pewność co do prawdziwości śladu pamięciowego 2. Występuje poczucie
pamiętania.
Jak powstają fałszywe wspomnienia?
Na chwilę obecną nie udało się
dokładnie ustalić jakie mechanizmy odpowiadają za pojawianie się fałszywych
wspomnień. Naukowcy sugerują się, że ich przyczyny mogą być bardzo różne. Jedną
z nich mogą być uszkodzenia mózgu. Dotyczy to w szczególności płatów czołowych.
Z tego powodu diagnosta powinien upewnić się, że u pacjenta nie występują lub
nie wystąpiły w przeszłości żadne urazy mózgu, które mogłyby skutkować
pojawieniem się fałszywych wspomnień i postawieniem nieprawidłowej diagnozy. Inną
przyczyną może być konstrukcyjny charakter działania naszej pamięci. Oznacza to,
że w trakcie odtwarzania wspomnień, nasz mózg bazuje nie tylko na samej
pamięci, ale włącza w ten proces także naszą wiedzę. Z tego powodu może dochodzić
do zniekształcenia naszych wspomnień, np. o dodanie do sytuacji jakichś elementów
lub całkowitą zmianę przebiegu wydarzeń na taki, który jest bardziej typowy. Do
zniekształceń wspomnień może dochodzić również w wyniku nakładania się informacji
pochodzących z różnych źródeł. W ten sposób osoba może dodać do swoich
wspomnień informacje, które zdobyła później, np. z relacji innych osób, z prasy/telewizji
lub sama je sobie wyobraziła. Ten typ modyfikacja wspomnień jest możliwy dzięki
temu, że informacje przechowywane w naszej pamięci nie posiadają etykiet, które
określałyby źródło ich pochodzenia. W badaniach wykazano także, że im częściej
coś sobie przypominamy tym większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia fałszywych
wspomnień. Na zniekształcanie wspomnień mogą wpływać także inne osoby, poprzez
zadawanie pytań sugerujących. Ten aspekt jest niezwykle istotny w pracy diagnosty,
który powinien być świadom skutków jakie pociągają za sobą nieodpowiednio przeprowadzony
wywiad lub rozmowa.
Wpływ fałszywych wspomnień na diagnozę
Wywiad psychologiczny stanowi jedno z
podstawowych narzędzi diagnostycznych. W jego trakcie psycholog ma za zadanie zebrać
jak najwięcej informacji na temat pacjenta. Przywoływane w jego trakcie wspomnienia
stanowią podstawę do odtworzenia przeszłości, która będzie dostarczała nam
użytecznych informacji. Z tego powodu tak ważne jest aby odróżnić wspomnienia
prawdziwe od fałszywych. W innym przypadku postawiona diagnoza może okazać się
błędna ponieważ zostanie oparta na nieprawdziwych informacjach.
Jest to szczególnie istotne, np. w
przypadku postępowań sądowych, w trakcie których zeznania świadków mogą stanowić
o życiu innych ludzi. Wielokrotne pytania o przebieg wydarzeń i wpływ zachęt
społecznych powoduje, że w takich sytuacjach świadkowie są w szczególnym stopniu
narażeni na powstawanie zniekształconych i fałszywych wspomnień, a pomoc kompetentnego
psychologa jest bardzo istotna. W trakcie przesłuchań psycholog powinien unikać
sformułowań tj.: „Twoje wspomnienia pomogą rozwiązać sprawę” ponieważ nakładają
one na osobę zeznającą dodatkową presję i zwiększają prawdopodobieństwo
zniekształcania wspomnień. Należy pamiętać także o tym, że nawet niezamierzone
sugestie mogą spowodować powstawanie rzekomych wspomnień.
Innym aspektem,
na który należy zwrócić uwagę jest opiniowanie na temat dzieci, które jak
wynika z badań są bardziej narażone na sugestię. Wynika to z faktu, że dzieci
posiadają mniejsze kompetencje poznawcze niż dorośli, ograniczone funkcje
zapamiętywania i trudności w oddzieleniu fantazji od rzeczywistości. Powoduje
to, że osoby pracujące z dziećmi musza wykazać się bardzo wysokimi kompetencjami
diagnostycznymi.
AN
Bibliografia:
1. Sługocka N.,
Wpływ fałszywych wspomnień na diagnozę psychologiczną; Psychologiczne zeszyty
naukowe półrocznik instytutu psychologii uniwersytetu zielonogórskiego nr
2/2018
2.
Maciaszek P. "Wpływ
sprawności funkcjonowania pamięci roboczej na powstawanie fałszywych
wspomnień". Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica 19:63-78.
Komentarze
Prześlij komentarz