Rodzina stanowi podstawową komórkę społeczną. Jej zadaniem
jest zaspokajanie potrzeb jej członków, zarówno w charakterze jednostkowym, jak
również ogólnospołecznym. Głównymi cechami rodziny są wspólnotowość i
systemowość. W przypadku gdy, któraś z tych cech jest w niewystarczającym stopniu
realizowana, mamy do czynienia z rozwojem dysfunkcji. W ich wyniku których
rodzice nie są w stanie zaspokoić potrzeb swojego potomstwa, a dzieci zostają
niejako pozostawione same sobie. Należy tutaj zaznaczyć, że to właśnie
stabilność środowiska rodzinnego stanowi niezwykle istotny czynnik w
stabilności emocjonalnej dziecka oraz jego zdrowiu psychicznym. Rodziny, w
których pojawiają się takie dysfunkcje, nazywane są inaczej rodzinami niewydolnymi
wychowawczo, patologicznymi lub rodzinami z problemami. Dzieci pochodzące z
takich rodzin często mają problemy z lękami, utratą poczucia bezpieczeństwa,
nerwicą i rozwojem zachowań aspołecznych.
Podstawowe funkcje pełnione przez rodzinę
Funkcja socjalizująca ma za zadanie wprowadzanie do
społeczeństwa nowych obywateli, którym zostały przekazane normy, wzory
zachowania, zwyczaje i wzory kultury obowiązujące w danym społeczeństwie. W momencie
gdy nie jest ona odpowiednio realizowana u dzieci i młodzieży mogą wystąpić
dewiacje w zachowaniu, przejawiające się brakiem respektowania norm, wzorów
zachowań i wartości przyjętych w danym społeczeństwie. Wychowankowie takich
rodzin mogą przejawiać w dorosłym życiu egocentryzm, egoizm i bierność społeczną
i kulturową.
Funkcja psychohigieniczna odpowiada za zapewnienie poczucia
stabilizacji i bezpieczeństwa członkom rodziny. Umożliwia im wymianę uczuć i myli
oraz gwarantuje równowagę emocjonalną i dobre warunki dla rozwoju osobowości. Zaburzenia
w realizowaniu funkcji psychohigienicznej skutkują zachwianiem poczucia bezpieczeństwa
u dzieci, obniżeniem ich podatności na frustrację, a także niezrównoważeniem psychicznym.
Charakterystyka rodziny dysfunkcyjnej
Rodziny dysfunkcyjne bardzo często są wynikiem pokoleniowego
procesu. Dzieci wychowywane w takich rodzinach często przenoszą cechy dysfunkcjonalne
jakie wynieśli ze rodzin, w których się wychowali, do swoich własnych związków
i rodzin. Z tego powodu rodziny dysfunkcjonalne tkwią niejako w błędnym kole.
Rodziny dysfunkcyjne bardzo często zaprzeczają swoim
problemom, opierając się jedynie na własnych siłach i korzystając z
patologicznych wzorców. Brak w nich intymności, nawiązywania prawdziwego kontaktu
i szczerych rozmów. Naruszane w niej są indywidualne granice, a także występują
problemy z zaspokajaniem potrzeb zarówno rodziców, jak i dzieci. Bardzo często
jednostka musi poświęcać się dla rodziny, co skutkuje dodatkowymi trudnościami
w opuszczeniu odseparowaniu się on niej. Z drugiej strony dzieci wychowywane w rodzinach
dysfunkcyjnych bardzo często wstydzą się ich.
Innymi cechami jakie można przypisać rodzinom niewydolnym
wychowawczo są: sztywne zasady kontroli, perfekcjonizm i oskarżenia wobec jej członków,
zaprzeczanie konfliktom, a także utrzymywanie jawnych kłamstw i tajemnic.
Dzieci wychowywane w takich rodzinach często są narażane na
stres, przemoc we wzajemnych relacjach i zaniedbanie fizyczne i psychiczne. W dorosłym
życiu mogą mieć trudności w kontaktach interpersonalnych i tworzeniu trwałych
związków, które będą opierać się na zaufaniu i bliskości z partnerem.
Przyczynami dysfunkcji rodzin mogą być m.in.:
·
Trudne warunki społeczno-ekonomiczne
·
Zaburzona struktura rodziny
·
Niskie kompetencje rodzicielskie
Trudne warunki ekonomiczne
Utrata pracy, a co za tym idzie regularnych dochodów,
powoduje do znacznego pogorszenia jakości życia rodziny. Rodzice nie są w stanie
zapewnić sowim dzieciom odpowiednich warunków do rozwoju. Co więcej przedłużające
się bezrobocie jest przyczyną stresu i pojawiania się konfliktów pomiędzy małżonkami.
Niemożność sfinansowania zajęć pozalekcyjnych lub kolonii, powoduje że dzieci
mogą zacząć ograniczać swoje kontakty z rówieśnikami, z powodu obawy przed odrzuceniem
z powodu swoje sytuacji materialnej. Dodatkowo napięta sytuacja w rodzinie,
przedłużający się stres i niepokój, często popycha rodziców w stronę nałogów, np.
alkoholizmu. Z kolei dzieci, pragnąc zaspokoić swoje potrzeby egzystencjalne i
poczuć się potrzebne, wkraczają na drogę przestępstw.
Uzależnienia
Uzależnienia występujące zarówno u rodziców jak i dzieci z całą
pewnością posiadają negatywny wpływ na funkcjonowanie rodziny. Do najczęstszych
z nich należy uzależnienie alkoholowe, które może dotyczyć nie tylko mężów/ojców,
ale również żon/matek. Innymi rodzajami uzależnień destrukcyjnie wpływających
na rodziny są m.in.: uzależnienie od narkotyków, uzależnienie od hazardu lub uzależnienie
od serwisów społecznościowych – jest to nowy rodzaj uzależnienia, który obecnie
mocno zyskuje na znaczeniu.
Uzależnienie od alkoholu
Alkoholizm wpływa negatywnie na poziom materialno-bytowy i
kulturowy rodziny. Awantury i agresja, zarówno psychiczna i fizyczna, powodują
zachwianie poczucia bezpieczeństwa jej członków. W rodzinach, w których występuje
taki problem, mamy do czynienia z nerwową atmosferą, wypełnioną napięciami i
niepokojem. Zaburzone relacje z rodzicami i stosunki uczuciowe, powodują, że dzieci
narażone są na nieprawidłowy rozwój psychospołeczny. Rodzice często przestają
interesować się własnym dzieckiem, które tym samym traci szansę na zaspokojenie
własnych potrzeb i otrzymanie akceptacji w rodzinie. Przekłada się to na
zaburzenia zachowania i objawy niedostosowania społecznego. Dzieci pochodzące z
takich rodzin są nieufne w stosunku do otaczającego je świata i dorosłych. W szkole
mogą wykazywać problemy dydaktyczne i wychowawcze. Bardzo często takie zachowania
są próbą zwrócenia na siebie uwagi i prośbą o pomoc. Aby pomóc takim dzieciom niezbędne
jest zorganizowanie sytuacji społecznej, w ramach której będzie znajdować się działalność
profilaktyczna i terapeutyczna.
Profesjonalna pomoc jest w
tym przypadku bardzo istotna, ponieważ dzieci alkoholików bardzo często
same wpadają w nałóg!!
Uzależnienie od narkotyków
Uzależnienie od narkotyków, zarówno u dorosłych, jak i u
dzieci jest przyczyną ogromnych zaburzeń w funkcjonowaniu rodziny. Jeśli
dotyczy dorosłych, uniemożliwia im stworzenie własnym dzieciom odpowiednich warunków
do rozwoju i nauki, a w niektórych przypadkach nawet zapewnienie tak podstawowych
rzeczy, jak wystarczająca ilość pożywienia. U dzieci, może być wynikiem niewłaściwych
relacji pomiędzy członkami rodziny lub brak zaufania i wiary w pomoc ze strony
rodziców.
Obecnie wiele rodzin ma problem ze stworzeniem dostatecznej
ilości relacji pomiędzy swoimi członkami. W takim przypadku dzieci i młodzież
często uczą się, że jedynym sposobem na zwrócenie na siebie uwagi jest przysparzanie
kłopotów innym swoim zachowaniem. Co więcej dzieci często sięgają po narkotyki
aby zmienić swoje postrzeganie rzeczywistości lub siebie.
Osoby, będące uzależnione od narkotyków, zwykle nie posiadają odpowiedniego przygotowania
do prowadzenia samodzielnego życia. Są nieodpowiedzialne, a wysoki stopień uzależnienia
od rodziny dodatkowo zaburza ich funkcjonowanie. Co więcej, w niektórych przypadkach
gdy osoba uzależniona próbuje podjąć bardziej samodzielne życie, w rodzinie
dochodzi do kryzysu. Kryzys w rodzinie skutkuje podjęciem przez nią szeregu nieprzemyślanych
zachowań. To z kolei utwierdza otoczenie w przekonaniu o niezdolności takiego człowieka
do większej samodzielności w życiu i w wyniku tego osłabia kryzys. Wynika to z
faktu, że w takich rodzinach mamy do czynienia nie tylko z lękiem oddzielenia od
rodziny przez osoby uzależnione, ale także z lękiem przed utratą ze strony
rodziny.
Rodziny niepełne
Rozbicie rodziny, które powstaje w wyniku separacji, rozwodu
lub śmierci jednego z małżonków, jest sytuacją stresującą dla jej członków i
prowadzi do pojawienia się lęku i obaw dotyczących przyszłości. Z jednej strony
rodzice, którzy chcą wynagrodzić dziecku dotychczasowe trudności mogą zacząć
postępować niezgodnie ze swoimi zasadami wychowawczymi, z drugiej dzieci z
rozbitych rodzin często zaczynają naruszać normy prawne. Brak któregokolwiek z
rodziców wpływa w negatywny sposób na rozwój intelektualny, moralny, płciowy i
psychospołeczny.
Nieprawidłowe postawy rodzicielskie
Postawy rodzicielskie, które reprezentują rodzice mają ogromny
wpływ na rozwój dziecka. Matka stanowi pierwszą i najważniejszą osobę w życiu
każdego dziecka. Z powodu tego, że to właśnie matka opiekuje się nim od
urodzenia, wytwarza się pomiędzy nią na dzieckiem bardzo silna więź emocjonalna.
W przypadku rodzin z ograniczonym kontaktem emocjonalnym, dzieci stają się
oziębłe. Z kolei dzieci odrzucane przez matki, są ambiwalentne uczuciowo i
antysocjalne.
Wraz ze wzrastaniem dziecka, coraz większą rolę w jego życiu
odgrywa ojciec. Dobre relacje z ojcem i wywiązywanie się z obowiązków rodzicielskich
przez mężczyzn, zapewniają dzieciom poczucie bezpieczeństwa i szczęście. W momencie
gdy dziecko ma słaby kontakt ze swoim tatą, może pojawić się u niego lęk i stały
niepokój.
Pozytywne postawy
rodzicielskie |
Negatywne postawy
rodzicielskie |
Akceptująca Współdziałająca Uznająca prawa Dająca rozumną swobodę |
Odrzucająca Nadmiernie
wymagająca Unikająca Nadmiernie chroniąca
|
Postawa odrzucająca – ciągła krytyka, otwarte mówienie
dziecku, że jest niechciane i nielubiane, okazywanie jedynie negatywnych form
kontaktu emocjonalnego, stosowanie żelaznych zasad, których przekroczenie grozi
surową karą - w jej wyniku dziecko staje się wrogie i odczuwa izolację
społeczną. W niektórych przypadkach zaczyna przejawiać zachowania antyspołeczne,
a w przyszłości może mieć problemy z wyrażaniem swoich wyższych uczuć
Postawa nadmiernie wymagająca – nadmierna uwaga skupiona na
dziecku, oczekiwanie od dziecka realizacji swoich niespełnionych marzeń, wymaganie
odnoszenia samych sukcesów i bycia wzorem do naśladowania dla innych – dzieci wychowywane
w ten sposób są lękliwe, niepewne. Wątpią we własne siły i często towarzyszy im
strach przed działaniem
Postawa unikająca – nieobecność rodziców, ograniczanie kontakt
z dzieckiem, danie dzieciom dużo swobody, nieokazywanie uczuć wobec dziecka,
nieodpowiedzialność w stosunku do swojego dziecka i zaniedbywanie jego potrzeb –
skutkuje brakiem zdolności nawiązywania trwałych więzi przez dzieci. Dziecko może
stać się agresywne w stosunku do swojego otoczenia, a w niektórych przypadkach
rozwinąć w sobie psychopatię lub socjopatię
Postawa nadmiernie chroniąca – nadmierna koncentracja uwagi
rodziców na dziecku, spełnianie wszystkich zachcianek dziecka, bycie w stosunku
do dziecka zbyt uległym i troskliwym – takie dzieci czują się bardzo
wartościowe, pewne siebie i egoistyczne. W samotności jednak staje się niepewne.
Co więcej w dorosłości, bardzo późno zyskuje sprawną samodzielność.
Podsumowując
Rodzina niewątpliwie odgrywa istotną rolę w życiu każdego człowieka. Wszystkie dysfunkcje jakie w niej występują skutkują rozwojem wielu zaburzeń i nieprawidłowości, nie tylko w jej funkcjonowaniu ale także w późniejszym życiu dzieci. Z tego powodu niezwykle istotne jest zapewnienie wsparcia takim rodzinom i wychowywanym w nich dzieciom. Bagatelizowanie tego problemu prowadzi jedynie do postawania kolejnych patologii i dewiacji społecznych.
AN
Bibliografia:
Karolina Sigda, Renata Matusiak, Dysfunkcjonalność
współczesnej rodziny skutkiem różnego rodzaju uzależnień; Społeczeństwo i
Rodzina nr 46 (1/2016) / s. 143–154 / ISSN 1734-6614
Tatiana Kopciał. "Wybrane przyczyny dysfunkcjonalności
rodziny". Roczniki Teologiczne 10:95-107
Komentarze
Prześlij komentarz